MEGHÍVÓ

 

 

A Tessedik Sámuel Múzeum szeretettel meghívja 

VOJNICH ERZSÉBET


festőművész kiállításának megnyitójára


2016. október 29-én délután 17 órára.


A kiállítást megnyitja Bán Zsófia író


Megtekinthető 2016. október 29-től december 4-ig.


Tessedik Sámuel Múzeum
5540 Szarvas, Vajda Péter utca 1.

 

 


VOJNICH ERZSÉBET FESTŐMŰVÉSZ

1976-81: Magyar Képzőművészeti Főiskola. Mestere Gerzson Pál festőművész.

1982-1985: Derkovits-ösztöndíj

1983: Derkovits Nívódíj

1982-1988: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület

1991: Cagnes-sur-Mer, Yuho Rissanen-díj

1998: Munkácsy-díj

1999: a Magyar Festők Társaságának díja.

2015: Prima Primissima-díj

 Munkásságáról: 

Vojnich Erzsébet korai alkotó éveiben saját készítésű fényképek alapján festett. Ezeken a képeken kitüntetett szerepe volt a drapériáknak, az azzal való eltakarásnak, így a titok megjelenítésének. A drapéria - különféle textilek és anyagok - testen vagy térben történő ábrázolásának igen komoly hagyománya van az antik, reneszánsz, barokk és klasszicizmus korának művészetében, annak fő kompozíciós elemmé léptetése a klasszikus stílusirányzatok tanulságáról és szeretetéről árulkodik. A csendéletszerű képek nélkülözik az emberábrázolást, témájuk ehelyett - például - egy hajnali derengő fényben feltűnő, letakart budai piaci asztal.

E korai időszak másik jellegzetes műfaja a kollázs. A figuratív elemek nélküli kompozíciókon változatos anyagokat, zacskót, fóliát, címkét, papírt használt, amik a sötétszürkétől a világos barnáig terjedő szűk színskálán, 60-80 színárnyalatban jelentek meg. Az anyagokat vágással, tépéssel, festéssel, égetéssel, és egyéb technikai megoldásokkal formálta.

Ezeknek a munkáknak a tanulsága szintetizálódik a későbbi, illetve jelenleg is formálódó alkotói ouevre-ben. Már 1986-tól tipikus témája az elhagyatott, üres enteriőr: csarnokok, lépcsőfordulók, rideg gépházak, sötét cellák. Mind meghatározhatatlan rendeltetésű, koszos falú, titokzatos fényben derengők. Az árnyékokkal és reflexekkel gazdagított atmoszférájú terek az egyértelműség hiánya miatt kissé misztikusak, sőt, átjárja őket valamiféle fojtogató idegenség. A festményeknek az előadásmódját Czimra Gyula műterem belsői és Giorgio Morandi csendéletei is ihlették. Művei szellemi rokonságot vállalnak a XX. századi metafizikus festészettel, a szentendrei iskolával, az Európai Iskola egyes festőinek munkásságával. A kortársak közül a lírai absztrakció Mark Rothko művészetétől inspirált magyar alkotóival halad hasonló elvek alapján, így Váli Dezsővel és Szüts Miklóssal. Mindannyiuk számára fontos cél a festészet tiszta erejének felmutatása. Utóbbi években meghatározó jelentőségű vált az angkori utazása során szerzett élményanyag, ennek részét képezik a jelen kiállításon bemutatott medencéket ábrázoló képek is.

 


 



 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés